lundi 28 mai 2007

An glorios pentru Romania la Cannes

La cea de-a saizecea editie a Festivalului de Film de la Cannes, Cristian Mungiu obtine primul Palme d’Or pentru lungmetraj din intreaga istorie a filmului romanesc, iar impreuna cu "California Dreamin’" de Cristian Nemescu, care a primit sambata, 26 mai 2007, Marele Premiu al sectiunii Un Certain Regard, marcheaza fara nici un dubiu cel mai glorios an pentru Romania la Cannes.

Inainte de a veni la Cannes Cristian Mungiu spunea: "Am avut un an nemaipomenit. Tot ce am vrut sa fac am facut. Cred ca totul mi se trage de la copilul meu, Vladimir. El imi poarta noroc." S-a vazut, Cristian Mungiu a venit la Cannes cu sotia si copilul.

Filmul "4 luni, 3 saptamani si 2 zile" al lui Cristian Mungiu a fost laureat cu cea mai inalta distinctie acordata vreodata unui film romanesc, Palme D’Or, "o veste buna pentru cei care fac filme cu buget mic", cum s-a exprimat regizorul in discursul de primire a premiului. Filmul expune o situatie deloc exceptionala inainte de ’89 – povestea unei tinere care avorteaza un copil nedorit si apoi suporta consecintele. De altfel, inainte de a castiga, filmul a fost precedat de o trena de comentarii elogioase de presa - "De-a lungul filmului, Mungiu, face o descriere pe cat de detaliata, pe atat de detasata a micilor nedreptati si absurditatilor monstruoase din viata cotidiana a Romaniei anilor ’80… Acest fim este intunecat, dar totodata penetrant, partial pentru ca aminteste despre abilitatea dintotdeauna a cinematografului de a transforma uratenia si disperarea in arta" (18 mai, international herald tribune, a.o.scott). "Perfect realizat si briliant interpretat, «4 luni, 3 saptamani si 2 zile» este o productie uluitoare. Culorile sunt toate nuante de cenusiu tacut, captand uratenia vietii din blocul estic", Jay Weissberg, Variety.

Sursa : Romania Libera

Aucun commentaire: